tisdag 5 februari 2008

Fettisdagen (Semledagen)


Bild lånad av:Stimulans.se

Dags för en dag med semlefrossa, själv köper jag aldrig semlor, utan här bakas och det är mer för att jag inte gillar köpt mandelmassa, egen gjord blir såååååååå mycket godare. Ska det frossas, så ska det vara riktigt smör och mycket grädde.

Detta recept brukar jag använda.

Bullarna
75 g smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
3/4 dl vit sirap
2 tsk stött kardemumma
1 ägg
8-9 dl vetemjöl
2 äggulor till pensling

Gör så här

  1. Värm ugnen till 225 grader.
  2. Smält smör, häll i mjölken och värm till 37 grader.
  3. Smula sönder jästen och rör ut med lite av smör/mjölk blandningen (degspag).
  4. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, kardemumma, ägg och det mesta av mjölet.
  5. Arbeta ihop till en smidig deg.
  6. Låt degen jäsa i 30 min.
  7. Baka ut degen till önskat antal bullar,lägg på plåt med bakplåtspapper under.
  8. Pensla bullarna med ägggula ( de får finar färg )
  9. Låt bullarna jäsa i 30 min.
  10. Grädda i mitten på ugnen ca 15 min

Mandelmassa

  1. 1,5 dl mandel
  2. 1,5 dl strösocker
  3. 1.5 dl grädde

Kör mandel och socker i mixer till den är fin fördelad, tillsätt 1dl grädde, blanda till en smet.

Semlan

5 dl vispgräddde

  1. Låt bullarna svalna.
  2. Skär av ett lock på varje bulle.
  3. Tag ut en del av inkråmet, smula sönder, blanda med mandelmassan.
  4. Tillsätt mer grädde om du tycker smeten är för fast.
  5. Fördela smeten i bullarna.
  6. Vispa grädde och spritsa över bullen, lägg på locket och sikta florsocker över.

Inga kommentarer: