torsdag 1 maj 2008

New York Cheeseccake




Min lilla kaka i ugnen, har använt björnbär istället för blåbär.


Här kommer receptet:
*
Kakbotten:
300 g digestivekex
150 g smör
*
Cheesecakesmeten:
600 g philadelphiaost
2 1/2 dl kesella 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1 1/2 dl färska eller frusna bär
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Krossa kexen fin i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
  3. Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  4. Förgrädda botten i ca 10 min i mitten av ugnen och låt svalna.
  5. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
  6. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
  7. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
  8. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad och blanda ner chokladen i smeten.
  9. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
  10. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.
  11. Servera inte för stora bitar, den är ganska mättande med supergod.

Lycka till.

Recept från Leila a piece of cake.

Har du inte boken än, köp den, mycket gott i den.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm! Förbjuden godis för mig - fresterska där!;))!

HA EN GO' FÖRSTA MAJ!
mvh, Anja

Gårdsromantik sa...

Så MUMSIGT!

Nu skall jag gå och ta mig min nyttiga blåbärssmothie så sötsuget stillar sig!

Kram Maud

Nettan sa...

Vad gott lät INTE det där =0).
Ha en Trevlig 1 Maj!
Kram Nettan

Mjuka sa...

hAR KÖPT BOKEN MEN INTE HUNNIT TILL DENNA LJUVLIGT GODA CHEECECAKE.
SKALL PROVA DEN GENAST
KRAMAR mALIN

Anonym sa...

Det där såg riktigt smarrigt ut!